Eerste Kamer akkoord met Verzamelwet VWS 2023; gevolgen voor jaarverantwoording en vergunningplicht
Nieuwsbericht | 03-10-2024 | 09:57
Op 24 september is de Verzamelwet VWS 2023 aangenomen door de Eerste Kamer. Binnen deze Verzamelwet zijn onder andere de uitbreiding van de vergunningplicht onder de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) aangenomen. En de introductie van een gedeeltelijk openbare jaarverantwoording voor micro-zorgaanbieders. Beide wetswijzigingen gaan in per 1 januari 2025. In dit bericht leest u wat dit gaat betekenen voor zorgaanbieders.
Uitbreiding vergunningplicht
De uitbreiding van de vergunningplicht treedt in werking op 1 januari 2025. Dit betekent dat vanaf deze datum de vergunningplicht gaat gelden voor alle zorgaanbieders die zorg verlenen op grond van de Zorgverzekeringswet of Wet langdurige zorg.
Let op! Solisten zijn nog steeds uitgezonderd van de vergunningplicht
Bestaande zorgaanbieders die eerder niet vergunningplichtig waren en met deze wijziging onder de vergunningplicht komen te vallen, krijgen van rechtswege kosteloos een vergunning.
Zorgaanbieders die na 1 januari 2025 over een vergunning moeten gaan beschikken, kunnen deze aanvragen via de aanvraagpagina. Ook moeten aanbieders die vóór de inwerkingtreding van deze wijziging al over een vergunning hadden moeten beschikken, maar dat nog niet doen, alsnog een vergunning aanvragen.
Jaarverantwoording voor micro-zorgaanbieders
Micro-zorgaanbieders verantwoorden zich vanaf 1 januari 2025 volgens een lichter verantwoordingsregime.
U bent een micro-zorgaanbieder als u twee opeenvolgende boekjaren hebt voldaan aan minimaal twee van de drie eisen:
Balanstotaal van maximaal 450.000 euro;
Netto-omzet van maximaal 900.000 euro;
Maximaal 10 fte medewerkers in loondienst (zzp’ers (bijv. waarnemers) worden niet meegeteld)
Het ministerie van VWS is op dit moment bezig met de laatste uitwerkingen van de regels die vanaf 1 januari 2025 gaan gelden voor micro-zorgaanbieders. De lichtere maatschappelijke verantwoording houdt in dat een micro-zorgaanbieder beperkte gegevens hoeft aan te leveren en een aantal vrijstellingen krijgt:
een beperkte balans;
een beperkte winst- en verliesrekening of staat van baten en lasten;
een beperkte vragenlijst sterk versimpeld tot ten hoogstens een drietal vragen over identiteit, aantal zorgverleners en aantal cliënten.
vrijstelling van een toelichting op de beperkte financiële verantwoording;
vrijstelling van het overleggen van een bestuursverslag;
vrijstelling van de accountantscontrole (cq. controleverklaring); en
vrijstelling van de gehele openbaarmakingsverplichting.
De nadere uitwerking van deze regels wordt zo spoedig mogelijk in de Staatscourant gepubliceerd.